Sabtu, 19 Mac 2016

Part 1: Korea

Dah 3 bulan balik dari Korea, tapi baru hari ni ada kesempatan nak update story pasal korea ni. Maklumlah lepas je balik dari korea aritu, terus prepair kemas-kemas barang nak pindah pulak. Penat balik dari sana tak habis lagi, dah tambah pulak penat yag baru.....hihihi. Ni pun masih ada lagi yang tak settle.

So saya nak story step by step la perjalanan saya dan family bercuti ke korea baru2 ni. Kami ke Korea seramai 4 orang je. Saya, suami, ank dan adik lelaki saya seorang. Saja saya bawa dia, untung2 bleh jdik photografer xrasmi saya.

Flight:
So perkara yg kena anda buat kalo nak travel, of course la tiket flight kn. Make sure u get the right ticket. Macam biase go directly to the flight website tuk booking ticket ye. Macam saya, saya booking 4 bulan sebelum nak travel. Ada yang kata kena book awal or 6 bulan sblm, saya tunggu jugak, tapi still xjumpa jugak ticket yg murah. So nak xnak saya booked jugak la 4 bulan sblm tu. Cuz bila fikir2 balik date nak travel makin dekat, so saya pun booked la. Return flight saya dapat included semua rm1600/person. Mahal....maybe sebab hujung tahun dan school holiday kan. Nak buat macamane, redha je la. So dh settle booking, lega rasa hati. But dlm 2 blm sblm travel tu sy ada gatal2 tgn jugak la nak bkk web AA tu, fuhhhh...date yg kami nak pegi tu, ada ticket promo, rm400.** return ticket. Mak aiii jauh beza dr hrga yg saya dh booked sblm ni. Nak buat mcmane, xde rezeki la kan. Kalo x, blh la balance duit tu buat shopping kan...hahahhaa... So kesimpulannya...kena booked ticket 2 bln sblm ke mcane...hahaha.

Penginapan:
Bagi saya tak payah la nak booked hotel semua. Bg saya kita tak payah nak spend a lot on accommodation cuz its just a place for you to house your luggage, bathe and sleep je kan. Kita bukannye byk masa duk dlm bilik. Kita akan ada kat luar je spanjang hari kan. So saya lbih prefer hostel or guesthouse. As long as dia bersih, affordable, ok je kan. So I make decision tuk stay kat FNSquare Malaysian Guesthouse (boleh cari di facebook/instagram) and I really love it. Sebab apa saya plih tuk stay kat cni, salah satunye sbb ia kepunyaan warga malaysia. So dah xbimbang kan. Boleh gna dapur yg disediakan tanpa ragu2, ada surau, breakfast yg disediakan dah conform2 halal kan. Walaupun GH ni xde attached bathroom, tapi sangat selesa. Sebab toilet nya berdekatan dengan bilik2 kita dan ada banyak. So tak jammed kalo nak mandi. Ada water heater, hair dryer, sabun, shampoo, mcm2 lagi la boleh dikatakan all provided. So sape2 yang nak cari penginapan di Korea boleh la search and stay di FNSquare Malaysian Guesthouse ye.









Toilet perempuan (pintu terbuka)
Toilet lelaki (pintu tertutup

Dapur kering di tingkat atas


Guesthouse di Gangnam, Seoul Korea


Guide:
Untuk makluman semua, saya tak pergi ke korea secara backpacker ye, saya pergi bersama family dan ada ank kecik. So mcm saya yang tak ada pengalaman ni, lagi mudah kalao upah guide tuk bawa kita ke mana2 kan. Kang main hentam g sendiri takut sesat larat plak dan badan pun penat. So saya decide tuk amik guide masa di sana saja. Banyak tempat saya cari so yg ni la yg paling saya puas hati selain dr harga yg berpatutan. Saya amik guide dari Daebak Muslim Travel. Macam yang lain, mereka tak ada sediakan guide saja, kalo ada pun, perbelanjaan guide tu pun kita kena bayar sekalli.termasuk la entrance fee, makan dan public transprt. Tapi ngn daebak ni, kita dah bayar upah mereka, so untuk makan, entrance fee semua diorg tanggung sndiri. Mybe diorg guna dari duit yang kita bayar tu kan. Bagi saya yang budget ciput ni, tu dah kira berbaloi dan saya boleh berjimat. Dengan daebak ni seriously puas hati, boleh kawtim hrga ikut budget, diorg akn bwk kita shopping kat tmpat yg diorg biase bawak dan knl, so kita dapat tawar menawar hrga dan boleh dapat byk gift dr peniaga kat sana. Tempat yang saya pergi tu, peniaga tu blh cakap bahasa melayu, so snang nk berkomunikasi, ramah plk tu, siap bagi byk free gift kat ktorg masa nak balik. So boleh la singgah kedai aunty tu kalo g sna. Tapi lupe plk kedai no berapa.hahaha. Tgk je la muke dia tu, rs2 sama terus terjah ek....hihihi. Actually guide kami masa di Korea ada 3 orang. Hari pertama kami di bawa oleh Rachel, student Malaysia yang berasal dari Sabah. Dia menggantikan tempat Munirah masa hari pertama tu sebab Munirah ada hal. Hari kedua baru Munirah yang bawa kami. Hari ketiga orang lain pula. Student malaysia lelaki 2 orang sebab hari kedua tu Munirah tak sihat. So student yang lain gantikan. Hari keempat baru la kami berjumpa dengan Munirah semula.

Guide kami di Korea.
Munirah berasal dari Kelantan.


Pakaian:
Kalo nak ikutkan kalo sape2 yang tahan sejuk, pakai sweater biase pun dah cukup. Tapi bagi yang xthan sejuk ni, pakai 2,3 lapis pun dah mengigil. Bahagian kaki ok sikit walaupun pakai seluar jeans je, tapi bahagian tangan ngn muke tak boleh tahan. Bagi orang dewasa kalo nak travel musim sejuk, saya suggest kan pakai baju tebal2 ckit. Kalo tak ada long john pun xpe, tapi kena pakai baju yag tebal2 la kat dalam bagi nak tampung kesejukannye nanti. Macam saya, mula2 sampai korea saya tak pakai long john, saya juz pakai sweater biase je. Bila dah sampi di airport incheon baru saya pakai winter jacket, alhamdllah la saya boleh tahan lagi sejuk, walaupun masa tu suhu -4. maybe sebab winter jacket tu kalis angin kan so sbb tu tak rasa sejuk. Tapi hari2 lain saya terpakse pakai long john sebab, lapisan kedua tu saya pakai tshirt knitteed biase. Sj try pki tshirt knitted tu ngn winer jacket je, tak boleh tahan, terase sejuk jgk, so saya masuk balik dlm guesthouse n pakai long john. Maybe sbb tshirrt knitted tu blubang2, so angin blh masuk, thats why sejuk. Tapi kala lapisan pertama tu dah pakai sweater yg tebal, saya rasa dah tak perlu pakai long john. Macam suami saya pun juz pakai sweater biase dan winter jacket je. Tapi sweater yg dalam tu pun agak tebal jugak. Tapi kalau yag ada anak kecik, saya rasa mmg kena prepair pakaian yg selengkap2 nya. Sebab kesian nati , diorg sejuk. Macam anak saya, dah pakai glove pun still sejuk. Sampai tak boleh nak berjalan la dia, kate nye kaki dah keras...hahaha. Sian sampai nangis2. Nak buat mcmane, kena berdukung jgk la dia masa kat sna. Stroller mmg xbawak, sebab dia xsuke duduk dlm strller, sampai sana kena gagahkan jugk la gilir2 dukung dia ngn husband. Bukak2 glove tgk tangan dia dh merah2. So bagi yang nak bawak ank kecil tu make sure prepair selengkapnye dr hujung rambut sampailah hujug kaki ye. Pocket warmer memang kena sediakan letak siap2 dalam bag. Glove untuk kanak-kanak kalau boleh beli yang jenis kalis angin tu, jangan beli yang jenis bulu-bulu sebab diorang akan rasa sejuk jugak nanti. Pakaian tak payah bawa banyak2, dua helai pun dah cukup. Sebab pengalaman saya di sana selama 4 hari, hanya sehelai baju je saya pakai. Cuaca sejuk so badan kita tak berpeluh dan tak berbau. Dan memang saya sediakan sehelai baju je untuk pakai tidur.


Makanan:
Macam saya, saya memang siap-siap beli makanan segera dari Malaysia je. Saya beli produk Brahim's. Nasi goreng kampung, Nasi lemak, bubur ayam, cokelat2 n banyak lagi la. Standby manetau malam-malam kalau malas nak keluar ada la stock makanan dalam bilik kan. Tapi tak semua makanan tu saya sempat makan. Sebab dah hari2 keluar, banyak masa di luar so, memang akan makan kat luar je la. Makanan yang saya bawa tu makan masa breakfast n tengah malam je kalau lapar. Recomanded untuk cuba nasi lemak Brahim's memang sedap.


Makanan segera dari Brahim's


Lain:
Selain makanan, barang2 yang perlu di bawa kalau musim winter dah tentu2 nya:
- Pocket warmer: Boleh membantu kalau kita sejuk. Ada 2 jenis, satu yang jenis lekat pada baju, satu lagi yang jenis genggam di tangan. Dua2 saya dah try, rsnye yang lekat di badan lagi banyak membantu la. Semua tu saya cari di Korea, sebab di malaysia merata saya cari tapi semua dah xde stok.
- Minyak sapu: Minyak sapu pun jangan lupa bawa ye, sebab di korea kita banyak berjalan. So bagi sape yang kurang berjalan kaki jauh2 tu memang akan sakit kaki. So kalau bawak ubat sapu tu boleh la melegakan kaki tu sikit.
- Losyen: Memang cuaca sejuk, tapi saya tak pernah pakai losyen dan alhamdulilah saya tak mengalami masalah kulit disana. Bukan tak nak pakai, tapi asyik lupe je nak pakai. Dan balik ke GH selalunye baru la teringat.
- Penutup hidung: bagi sesiapa yang memang tak tahan sejuk digalakkan bawa penutup hidung. Bila cuaca sejuk, hidung kita akan berair je. Kadang2 tak sedar dah meleleh...hahaha. So tuk keselamatan, kebersihan n kesenangan baik la ttup hidung tu....hahaha. Nak beli kat sana pun boleh, lagi banyak corak2 yang lawa2.
- Plug : memang kena bawak universal plug ye. Sebab plug kat sana tak sama dengan plug kita di malaysia.


Duit:
Matawang Korea Won ye. Masa saya pergi bulan december haritu matawang kita jatuh sedikit. So bila tukar duit pun dapat sikit je la. 1,000won = Rm3.80 kita. Saya hanya bawa duit belanja rm3000 je untuk ke Korea. Dan alhamdulillah cukup untuk 4 hari disana dan juga untuk berbelanja.


Duit Korea



Part 2: Korea
Part 3: Korea (Myeongdong)
Part 4: Korea (Gyeongbok Palace, Cheongstream)
Part 5: (Itaewon, Namdaemun, Namson Tower)
Part 6: Korea (Nami Island)
Part 7: Korea (Hangang Park) Last

Tiada ulasan:

Catat Ulasan