Sabtu, 19 Mac 2016

Part 2: Korea

Kami punya flight ke korea pukul 7.45a.m (27 dec 20016). So saya dari ipoh bergerak ke klia2 selepas isyak 26 december tu. Saja gerak awal2 sebab risau jalan jammed. Lagipun kami tak tahu lagi lokasi klia2 tu dimana, so lbih baik kami bergerak awal kan. Selepas isyak kami bergerak perlahan2 menuju ke kl. So dlm pjlaan fikir jgk samada nak letakkan kereta dimana. Plan asal nk tinggalkan di parking klia2, tp memandang kan hrga parking mhal so kami decide tuk letak kereta di rumah kawan adik lelaki saya di Labu. Alhamdulillah kawan adik lelaki tu pulak berbesar hati nak hantar kami ke klia2 dan menjemput kami balik jugak nanti di klia2 tu. Sembang punye sembang, rupenye kawan adik lelaki saya tu bekerja di klia2 jugk. So selok belok klia2 tu dia tau la sedikit sebayak. So mmg memudahkan kami. Sbb seriusly saya belum pnh lagi jejakkan kaki di klia2 ni. Di Lcct dulu pnh la. Sbb dgr cete dr kwn2 yg kla2 ni besar, risau sesat atau risau tertinggal flight. So dgn adanye kawan adik saya ni, memudahkan kami. Kami sampai ke rumah dia dalam pukul 12 mlm. Sesat mencari rumah tak junpe. Plan asal nak terus ke klia2,sbb risau trlambat checkin bag. tapi kate kwn adik saya ni, awl lagi, pukul 3, or 3 lbih nt pn blh checkin bagasi katenye, so kami dgr je la. So masa yg ada ni dia ajak pulak ktorg minum. Nak minum ape tngah2 mlm ni, dia ajak ktorg lepak kat mamak, hahaha. Aku xjoin pun, aku tdo dlm kete ngn anak, biar diorg yg lelaki je la borak2 kat ctu. So dalam pkul 3 kami gerak ke klia2, dan 3.15 kami sampai di klia2. Dekat je rupenye dr rmh kwn adik lelaki aku ni. So lpas dh turun kan beg smua, si A ni tnjukkan kan kat mane nak masuk dan checkn bag smua, pastu dia bgerak balik. Skrg ni blh checkin bag di mane2 je kaunter. Tp ada jgk la tulis utk ke international, ke korea kaunter a-d. So kita blh la pegi mane2 kaunter yg dia tulis di board td. Lepas dh checkin bag, dah rasa lega.


Untuk ke Korea kami kena checkin bag di kaunter V8-V10.
So kami pergi kekaunter V8 je la.


Laluan nak ke gate


So kami berjalan menuju ke imegresen. Check pasport smua so kami ke next checkpoint. Ingat kan dh lepas check pasport, dah xde pape dh, kami ni beria la tunggu kat satu tmpat yg mmg ada ramai org duduk. Sbb tgk kat board tu gate tuk ke korea xbkk lagi, kami ingtkn kat ctu la tmpat nak tunggu. Rupenye kami silap. Terperasan bila tgk ada ramai org turun escalator ke bawah, so saya pun saja2 la jenguk ke bawah, baru terperasan ada tulis board yg tulis no gate di bawah..hahaha. Cpt2 sy bgtau hsband n adik tuk turun bawah. Turun je dr escalator tu kami ikut no yg signboard arah tuk no gate kami, rupenye ada lagi yg kena kami tempuh. Selamat la cpt sedar, kalo x, xtau la nk cakap ape. 

Laluan gate yang ada di tingkat bawah

Lepas berjalan dalam 10 minit rsnye, baru jumpe checkoint pemeriksaan kastam....pttlh la rsa lain je dr td, sbb blm buat pemeriksaan kastam, yg kat atas tadi scan badan kata imegresen je. Dh check smua kena bjln lagi, aduiii, lenguh kaki nak berjalan. Slmt la spanjang2 laluan nk ke gate masing2 tu ada bayak toillet n surau, so xde la risau sgt. So smpi je kat gate, pintu gate nye blm bkk, so kami relax2 dlu kat kerusi yg ada kat ctu. Makan minum semua sblm nk blepas. Makanan mcm biase lh, dh namanye airport dh tntu2 la hrga nye mahal. Saya beli air kosong yg dh siap dlm bekas, dengan satu bekas nasi lemak je dah Rm28. Kami makan sebelum msuk dalam perut kapal trbang. Dlm flight nanti saya boleh tdo je, kalao tdo terase skjap je sampai...hahaha. Sebelum nak sampai tu, pramugari akan bagi 2 borang tuk isi ye. Borang declaration from namanye. So nanti kena isi la msa sampai sana. Isi details diri kita je, dan jangan lupa isikan lengkap address tmpat kita nak dduk di korea nanti. Nanti jadik mcm kes suami saya, saya punya form juz isi seoul je, elok je lepas. Suami dan adik saya tak lepas, dh la ckp pun bahasa dia, kita mana lah faham. Yg faham dia ckp address je. So saya agak msti dia nk full address tmpat kami stay nt. So saya pun tlg la tulis kat form adik ngn suami saya tu. Korea ni canggih ckit, utrun je dari flight, kena berjalan kaki sikit pastu kita akan naik train utk claim bagasi. Canggih btl. So dh settle smua kami pun ke pintu keluar tu jumpa ngn guide kami.



Dah lapar...makan dulu

Huhuhu...Rm28 untuk nasi lemak dan air...wuaaaaaa





Part 3: Korea
Part 4: Korea (Gyeongbok Palace)
Part 5: Korea (Itaewon, Namdaemun, Namson Tower)
Part 6: Korea (Nami Island)
Part 7: Korea (Hangang Park) Last




Tiada ulasan:

Catat Ulasan