Jumaat, 25 April 2014

Umrah (Part 2)

Lebih kurang pkul 7 pg(wktu arab saudi) kami smpi di Airport Jeddah. Alhmduliilah urusan di imegresen cpt sgt dan xde msalah. Sblm ni sy byk dgr cete bl tiba di airport jeddah akn sesak dan akn ada byk msalah. Alhmddllah bl group kami sampai di airport, kawasan airport lengang mcm xde org. Allah memudahkan urusan kami pd pg tu. Selepas dah amik beg2 semua saya dan ibu enunggu di tempat yang disediakan sementara nak tunggu kaum2 lelaki selesai urusan di imegresen. Sewaktu urusan amik bagasi, ada orang2 disana yang akan menolong kita. Tapi kena ingat....!!! Bukan freaa ye. Macam saya, adahal awl2 lagi dah tau, tapi bila sampai sana jadi lupa. Bila teringat cepat2 saya tarik trolo dan tolak sendiri. Itu un berebut2 tarik troli ngn orang sana. Diorang xbagi. Last2 diorang mengalah juga. Tapi sempat la juga diorg memaki saya...hahaha.

Settle urusan lelaki di imegresen, kami ke tempat menunggu yang disediakan untuk menunggu bus. Tempat nya sangat la selesa. Siap ada toilet dan juga surau dia setiap tempat. Tak sampi beberapa minit kami menunggu, bus dah ada dh. Alhamdulillah dapat la kami merehatkan badan...Muka masing2 muke kepenatan dan mengantuk, maklumlah 8 jam dduk je dalam flight. Pastu nak kena tambah lagi 6 jam perjalanan ke Madinah.



Waiting area di Airport Jeddah

Kawasan luar airport Jeddah

Semua amik kesempatan tidur






Sepanjang perjalanan saya mengambil peluang utk mengambil gambar suasana ketika itu. Tempatnye macam cete2 yang kita selalu tengok dalam tv tu la...Kiri kanan dipenuhi kawasan berpasir dan juga banggunan2 yang hampir nak roboh. Dlm ati terfikir, mcmane org2 disini mnguruskan aktiviti2 harian. Sbb jrak2 antara satu tempat ke satu tmpat amat la jauh.


Banggunan yang hampir roboh


Kawasan padang pasir


Akhirnya kami bhnti rehat dan makan disatu tempat. Sy xpasti ape name tmpt tu. Yg sy tau mknan yg disediakan ms tu sgt2 la sdap. Nsik arab ngn ayam percik. Hilang sgala penat lelah bl dpt mkn.Alhamdllah.

Tempat persinggahan kami

Alhamdullah rezeki

Setelah selesai makan, kami naik bs semula dan meneruskan perjalana. Semasa perjalanan mutawif banyak bercerita tentang kota madinah. Termasuk juga bercerita tentang masjid bir ali yg akan menjadi tempat miqat kami nanti. Alhamdulillah sampai di hotel lbh kurang pkul 1 lbh....beerti tlh tlepas solat zohor. Cadangnya kami semua nk solat di masjid nabawi, tp bl fkirkn nk settle kan dulu urusan checkin bilik, nk bwk beg ke bilik lg mengambil masa. Jadi kami amik kputusan utk solat zohor & asr di bilik hotel saja.


 Zuhur pukul 12.25


Bilik yang selesa utk kami bertiga



Bersambung...... (Part 3)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan