Jumaat, 18 April 2014

Pengalaman di tanah suci mekah (part 1)

Kisah ini adalah kisah benar saya sewaktu berada di Tanah Suci Mekah. Tak ada kena mengena dengan sape2. Hanya nak menceritakan pengalaman dan moga2 jadi ingatan buat semua.

Sewaktu ditanah suci mekah saya dan family menginap ditingkat 13. Sama juga seperti di Madinah. Bagi saya bilik itu sudah cukup tinggi dan pada fikiran saya kalau saya duduk di tepi tingkap untuk melihat peniaga2 yg menjual dibwah tanpa menutup kepala tak jadi masalah.

Nak dijadikan cete, pada satu ptg saya tiba2 teringin nk tgk dr tingkap bilik suasana org2 dbawah meniaga. Biasalah tinggal di tempat yang tinggi mesti blh tgk suasana peniaga2 yg meniaga disekitar tepi2 hotel kan.

Sy bjln mnghmpiri tingkap bilik utk melihat ke bwah, sampai je kat tingkap bilik tb2 kpala sy rs sakit sgt2. Tak tahu kenapa. Sy bgerak pergi ke katil dan dduk. Smpi je kat katil rs sakit terus hilang. Sy bgun blik dan pegi ke tingkap smula, rs sakit dtg blik dan kali ni lbh sakit smpi rs mcm nk pitam. Sy trus dduk kat tpi katil. Smpi sj di katil rs td terus hilang. Rs pelik sbb bl smpi di katil tb2 smua sakit trus hilang serta merta.

Sy bt pkara yg sma smpi 3x...tp tetap jgk jdik spt sblm ni.
Sy dduk dan bfikir skejap. Akhirnya sy mbuat ksimpulan mgkin Allah bt mcmtu spaya sy mnutup kpala sy wlupun berada ditepi tingkap tu. Mgkin bg sy org xblh nmpk sy bdiri dsitu. Tetapi mnetau dlm rmai2 yg ada dbwah ada sorang dua yg blh mlihat sy diatas. Begitu juga dgn pnghuni2 hotel lain yg sama level ngn sy. Kalo mereka juga ada ditepi tingkap, msti mreka jgk dpt mlihat sy. Mgkin Allah inginkn sy mnutup aurat dgn smpurna wlupun kita fkir xde sape yg blh nmpk kt.

Disana apa saja yg kt bt pasti akan ada blasan. Jika dsini spt disana,jika tdk mnutup aurat atau berbuat kjhtan terus mdapat blasan...agknya apa akn jdik.....??? Sy rs pasti akan ramai yg akn takut, ramai yg akn mnutup aurat & rmai yg akn tkut utk mbuat kjhtan.

Wallahualam......

# slps kjadian tu,sampi ari terakhir di Tanah Suci Mekah,sy xbrani nk dduk/mnghampiri tingkap.


Pengalaman ditanah suci mekah (Part 2)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan