Jumaat, 25 April 2014

Umrah (Part 4)

Bertolak dr madinah ke mekah pkul 2.30ptg. Sampi di mekah lbh kurang jam 12 mlm. Kami berhenti solat dan mkn disatu tmpt. Style mkn kat tmpt ni blainan sdkit. Makan dalam satu dulang. 1 dulang share 5 orang. Nasib baik la kami memang dh ada 5 orang, so share ngan family je.

Posing dulu sementara tunggu makanan sampai

Ni la makanan dia...1 dulang share 5 orang

Selesai makan kami solat. Tempat solat xtau nak cakap macamane, tapi sy dan ibu solat diatas jalanraya yg dialas dengan sejadah2. Tapi sejadah2 tu dah penuh ngan pasir2. Tempat solat dibahagian dalam ada, tapi mungkin tempat solat dibahagian dalam dah penuh sbb tu ramai yg solat diluar. Sy xde plak cuba nak masuk dan tengok keadaan didalam sebab nak cepat. Nanti kalau lambat kena tinggal bus plak.

Masa nak solat dengar pula bunyik kereta lalu lalang kat blakang. Risau pulak kalau2 solat nanti diorg terlanggar ke ape. Dah la bawa keta laju. So sy dan ibu solat kat bahagian yg depan. Rasa selamat sikit.

Tempat solat wanita

Toilet wanita...full sentiasa

Dah selesai semua kami naik bus dah bergerak la ke tujua asal. Akhirnya kami sampai ke Tanah Haram. Seperti biasa, mutawif guide kami utk baca doa memasuki tanah haram. Dari jauh sy dh nampak dah jam besar yang ada kat Masjidilharam tu. Rasa kagum dan teruja sangat2.

Sampai saja dihotel, kami ltk beg dibilik. Lepas dh letak beg kami turun semula dan bergerak ramai2 ke Madjidilhram utk membuat mrah bt kali pertama. Selesai bt umrah lbh kuranh pkul 2.30 pagi. Alhamdllah moga2 sempurna umrah kami. Semsasa bt tawaf, aku lihat ramai org, tp alhmdllah bl kami msuk je ke dlm kumpulan org rmai tu, ada jln kami. Xde sesak spt yg aku lihat di awl td. Ruangan kami utk bjln ada. Ank aku tdo smasa tawaf ini memudahkan aku tawaf ngn slesa. Selesai tawaf, kami solat sunat dibelakang makam ibrahim. Alhamdllah ada juga tmpat utk kami solat disitu. Begitu juga saie, ank aku tdo. Tp kali ni suami aku plk yg dukung. Di tempat saie pn xde sesak ngn org. Allah dh memudahkan urusan umrah kami. Alhamdulillah. Selesai bertahalul semua barulh ank aku bangun. Seronok dia bl tgk ramai org blari2 ank semasa saie...dia pn sma nk blari dan tak mahu didukung lg. Selesai semua kami bgerak ke hotel yg jauhnya 690meter. Tak terasa jauh bl dh bjln rmai2 mcmni. Sampi sj dihotel kami bersihkan diri dan terus tdo. Esknye xde aktiviti, so kami smua berehat di blik hotel sj.

Jika xde aktiviti yg kami bt, kami satu family akan ke masjidilharam utk mlihat kaabah dan juga melihat suasana org membuat tawaf. Rs tenang je hati bl melihat kaabah. Bl dh ada disana, amik la ksempatan utk meminum seberapa byk pn air zam2 yg dh ada disediakan disitu. Air zam2 zam yg ada disana sejuk dan sedap. Tak sama rasanya dgn air yg kt bwa di msia ni.

Keadaan sewaktu tawaf

Pandangan dari tingkat paling atas

Tak ramai sangat orang, jadi boleh bergambar berhampiran kaabah

Di luar Masjidilharam

Lawatan
Kami hanya sempat melawat dibeberapa tempat saja. Disebabkan lawatan ke Jaranah kami xsempat nk ikut krn ketinggalan bus. Ikutkan lawatan kami akan dganti pd hari yg lain. Tp memandangkan smua xnk pergi, kami batalkan sj dh brehat sj di hotel. Di hotel kami menginap ada disediakan surau utk jemaah yg xlarat utk solat 5 wktu di masjidilharam. Alhamdulillah semua kemudahan ada dsediakan.

Di ladang unta kami xlama, sbb smasa kami berada disana angin kuat sgt dan pasir2 terbang2 masuk ke dlm mata smpikn ada yg xblh nk bnafas, selesai bergambar kami terus naik bus. Ada juga yg sempat membeli susu unta. Kami sekeluarga xde beli pn sbb masing2 xsuka minum.

Bergambar di ladang unta

Bau disini kurang menyenangkan kerana najis unta dimerata-rata tempat
Tapi xde lalat pun

Lawatan yang kami sempat pergi lagi ialah ladang kurma dan juga muzium mekah. Diladang kurma memang banyak la kurma dan juga coklat2. Kami beli coklat banyak la juga, tapi harga baru SAR55 je. Puas la melantak coklat je hari2. Coklat yg ada kat sini sedap dan tak manis sangat. Kurma pula kami beli kurma nabi iaitu Kurma Ajwa. 1 kilo SAR90. Agak mahal juga la kurma nabi ni. Tapi mutawif kami cakap elok makan kurma ni, so kami pun beli la 1 kilo.

Nak beli coklat pun kena berebut tau...hantar wakil je g beli

Ramai sangat orang kat dalam ni