Sabtu, 18 Januari 2014

~Baby Pra Matang (part 2)~

Aku dh boleh keluar hospital keesokan harinye. Pada mlm tahun baru aku dpt tido lena sebab anak xde dduk ngn aku. So dapat la aku tido lena untuk kumpulkan balik tenaga. Alhamdullah aku xde pening mcm jiran2 sbelah katil aku tu. Cuma nk bgun trun dari katil tu aku rs mcm ssah sgt kn. Katil dh la tinggi, nk trun tu dgn keadaan kt yg bjhit ni mmg payah sgt.

Sblm aku keluar hospital, aku ajak suami untuk pergi ke NICU untuk tgk baby. Ms nk ke NICU tu trase la lmbt nye. Yelah xblh jln laju2 kn. Masuk je kat NICU hsband aku bwk aku ke tmpat bby aku diletakkn. Terasa seram sejuk je bl msuk blik tu. Dengan bunyik mesin mcm2. Akhirnya aku sampai jugak. Rs nk nangis pn ada bl tgk keadaan ank aku. Wayar penuh satu badan, kecik sgt. Pakai pampers pun dh penuh ttup satu badan. Sayu rs ati. Aku xboleh nak pegang dia, apetah lagi nk dukung atau pangku dia. Aku cuma tgk dr cermin kaca je.

Selama 3 minggu baby aku dduk di NICU. Selama itu juga hsband aku ulang alik ke hospital mnghantar susu. Sampi dia kna tambah cuti utk balik ke Jb. Ibu aku xbagi aku ulang alik ke sana sbb aku masih lagi didalam pantang. Lagi pun nurse pun xgalakkan aku dtg ari2 sbb aku bkn blh susukan/pgang baby pun. Aku juz simpan susu dlm bekas dan ari2 suami aku akan hntr ke sana. Baby minum susu pn mlalui tiub je. Rsau kalo slalu ulang alik kesana, msalah lain plak yg timbulkn. Kot2 bentan ke.


Keadaan anak semasa di wad biasa

Selepas 3 minggu, alhamdulillah baby aku dh dikeluarka dari NICU dan dibawa ke wad biase. Semasa baby di wad biase, pada mulanye aku mmg xblh nk pgang/mnyusukan baby lagi sbb dia masih bnafas mnggunakan oksigen. Lpas 2,3 ari mcmtu baru nurse2 kat ctu bnarkan aku utk pgang baby dan mnyusukan. Nurse kat sana ajar cara yg btl mcmane nk susukan baby. Baby kuat myusu dan berat dia makin lame mkin naik. Tapi mcm biase lh, bl berat dh elok2 naik, tetiba turun plk. Kena amik darah lagi la, mcm2. Ati aku dh mula risau. Kalo berat dia turun lagi mknenye lmbt lg la dia akn kuar dr wad.

Dkt seminggu jugak baby di wad, akhirnya doctor suggest kan aku utk dduk di hospital ngn baby. Memandangkan baby dh xmnggunakan oksigen lagi utk bnafas dan juga berat dia lagi cikit nk sampi ke 1700gm . Pada mulanye mmg ssah aku nk tingal di hospital, tp bl mngingatkan ank, aku gagah kan juga ati ni.

Doc ckp bt syarat je dduk di hspital sbb brat bby akn cpt naik kalo byk mnum susu & dia nk ajar cara2 nk jga baby pramatang, cara nk bg bantuan kcemassan kalo2 baby xblh bnafas. Sbb byk risiko sbnnrnye bl ank lahir xckup bln. Cuma aku bdoa je la smoga smuanye baik2 je. Mmg aku byk bg ank aku myusu time tu.

Berat baby aku mulanye 1600gm...kalo berat baby aku dh lpas 1700gm doc mmg akn bnarkn aku n bby kuar. Alhmdllah esoknye lpas aku dh dduk sma ngn bby berat baby dh btambah jadik 1705gm. Yea dh lepas...aku rs sronok sgt sbb aku & baby dh blh kuar balik ke rumah.







Bagi baby pramatang ni, mmg xblh mandikan dia trus mcm baby yg lain. Aku kna lap2 badan dia guna tuala atau kapas basah.

Tak boleh nk pakaikan dia bedak2 atau losyen badan

Tak boleh bagi dia dekat2 ngn org ramai terutama perokok n asap2 knderaan

Kalo blh jgn bg ramai2 org kerumun dia, sbb baby pramatang ni mmg mudah dpt pnyakit. Terutama kalo ada bdak2 selesema, batuk.

Aku dlu mcmtu la, aku mmg xbg org dtg tgk ank aku, bkn sbb kdekut. Tapi sbb fkirkn ksihatan ank kt kn. Bl ank dh bsar ckit baru aku bgtau sdare mare yg ank aku dh blik rmh. Aku akn siap2 ltkkn btol sanitizer kat tepi baby kot2 ada yg nk pgang baby kn. Mmg kna jga smua tu.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan