Selasa, 11 Februari 2014

Amalan Utama Semasa Mengandung

Semasa seseorang wanita itu mengandung, terdapat eberapa perkara yang perlu diperhatikan sebagai suatu langkah awal untuk menjamin anak-anak yang di dalam kandungan sentiasa berada dalam keadaan sihat dan seterusnya memperolehi bakal anak yang soleh. Beberapa perkara-perkara yang perlu diberi perhatian oleh para ibu yang hamil ialah seperti:

a. Memperbanyakkan mengingati Allah s.w.t dengan memohon ampun dan taubat.
Perkara seperti ini sangat digalakkan kepada ibu yag hamil supaya dengan amalan ini Allah akan mengampunka segala dosa yang telah dilakukan selama ini dan seterusnya akan menbersihkan hatinya daripada perasaan yang tidak baik dan mentaqarrubkan lagi diri dengan Allah s.w.t Dengan ini juga diharapkan anak yang bakal dilahirkan nanti akan bersih hatinya dan ibu juga dapt bersalin dengan tenang dan baik. Sebenarnya bukan sahaja ibu yang perlu bertaubat tetapi juga bapa agar kedua-duanya dapat membersihkan diri daripada segala dosa disamping mendapat keampunan daripada Allah.

b. Banyak melakukan ibadat, membuat kebajikan dan meninggalkan segala larangan agama.
Bagi perempua yang hamil juga adalah dituntut supaya memperbayakkan amal ibadat seperti mendirikan sembahyag di waktu malam, sembahyang-sembahyang sunat, sentiasa menutup aurat. Manakala si suaminya adalah dituntut sama untuk memperbanyakkan ibadat, berpuasa sunat terutamanya pada hari yang disunatka iaitu isnin & khamis. Ibu yag hamil juga adalah digalakkan utuk sentiasa membaca ma'thurat terutamanya setiap kali selepas sembahyang.

c. Meperbanyakkan membaca Al-Quran.
Ibu-ibu yang mengandung adalah digalakkan memperbayakkan membaca al-quran dan cuba memahami isi kandungannya. Antara ayat-ayat al-quran dan surah yang elok dibaca ialah surahh al-Fatihah, surah Yasin, surah at-Taubah, surah Yusuf, surah Luqman, surah an-Nal iaitu ayat ke-78 dan surah al-A'raf ayat 189. Dengan membaca surah dan ayat ini-selain daripada ibadah ia juga boleh untuk memudahkan bersalin, mendapat anak yang sihat sempurna, anak yang soleh dan solehah, anak yang patuh dan taat kepada Allah dan Rasul-Nya.

d. Sentiasa berakhlak yang baik.
Bagi ibu-ibu yang hamil hendaklah sentiasa menjaga akhlaknya dan bersikap baik dengan jiran tetangga, tidak suka berborak-borak kosong dengan jiran kerana sikap yang tidak elok ini boleh mempengaruhi anak yang akan dilahirkan nanti. Perbanyakkanlah membaca ayat-ayat al-Quran daripada berborak-borak kosong. Demikianlah amalan yang perlu dan dituntut bagi ibu yang hamil untuk mengamalkannya, semoga Allah akan memberi ganjaran pahala kepadanya dan diharapkan anak yang bakal dilahirkan nanti akan menjadi anak yang betul-betul mentaati Allah, Rasul dan ibu bapanya.

*panduan ibu mengandung & adab menyambut cahaya mata - Berlian publications sdn bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan