Isnin, 8 Julai 2013

~ Travel ~

Salah satu hobi aku adalah travel. Pantang ada tempat yang menarik je mesti aku nak g dan semangat aku google untuk cari maklumat walaupun kadang2 bkn dpt pergi pun...hahhaha. Sampai suami sendiri dah malas nak dengar dah sebab dalam sehari xsah kalau aku xsebut pasal travel. Sapa yang xsuke g bercuti kan. Lebih2 lagi kalau dapat g tempat yang sejuk,kawasan pulau.Tapi aku ada banyak sangat tempat yang aku nak pergi sampai xtau nak g yang mane satu kalau diberi pilihan. Konon macam org kaya la tu sampai xtau nak travel kemane...hihihi. Nak g bercuti pun guna duit suami,kalo nak harap kan duit sendiri lambat ckit la...hahaha.




Banyak sebenarnya tempat2 yang aku teringin sangat nak pergi..Salah satunnye adalah......KOREA.





Xtau la knape aku suke sgt ngn korea ni..nak kata aku suke lps cete winter sonata tu xde plk sbb aku xtgk pun cete tu sbnrnye. Mungkin sbb secara semulajadi ter'suke' hahaha. Blh plk mcmtu ek. Masa aku pregnant ank 1st ni pun aku suke sangt tgk cete korea. Blh dkatakn bgun dr tdo pg tu smpi la ke ptg aku xbgun2 duk mngadap laptop sbb tgk cete korea kat tonton.com. Tp time solat aku stop jap la...kang xsolat kang nk jdik ape plkkn...So jom kita layan2 tempat2 feveret aku...


1. Korea
Bila sebut je korea mesti orang akan terbayangkan drama Winter Sonata kan. Bila ingat winter sonata mesti akan teringatkan Pulau Nami. Pulau yang menjadi salah satu tempat penggambaran drama tu. Bila la ada kesempata nak jejak kaki ke sana ye. Nampaknye kena btl2 myimpan ni kalo nak ke sana. Angan2 je nak dduk sana time winter...pastu dduk tpi tingkap tgk salji turun...wah bl la impian akn jdik knyataan ni kn. Ada xsape2 bt trip ke korea ngn harga yg rendah. Kalo ada bgtau..hahaha. Korea ada 4 musim...agk2 musim yang mane menjadi pilihan korang ye???

Musim panas


Musim Bunga


Musim Luruh


Musim Sejuk 

Walaupun aku tengok musim bunga & musim luruh pemandangan nye lebih cantik,tapi aku tetap pilih musim sejuk :-) Ngh berusaha untuk pujuk suami untuk ke Korea...hahaha.


2. Singapore


Sebut je singapore, pasti lambang singa yang kluar air kat mulut ni yang jdik mercu tandanye kn. Bagi aku singapore ni salah satu negara yang mewah & juga canggih. Tgk dari segi rekaan senibina nye memang menarik & juga lain dari yang lain. Singapore juga menjadi salah satu tempat yang harus aku kunjungi. Insyaallah impian aku yang satu ni utk ke singapore ni hampir tercapai kot cuz husband aku dh ada angin2 nak g ke sana...yes...yes...yes. Bkn jauh mane pun singapore & juga Jb ni. Seberang laut je,tapi nak g nye tu susah yang amat. Maklumlah suami keje gov,nak ke luar negara ni nak kena buat surat la,bt itu la,ini la. Kalo xkena bt smua tu rsnye dh lme dh aku terlepas ke singapore tu...hihihi
Sekarang ni ngh cari travel agency yg ok utk g ke singapore. Maklumlah nak g sendiri xbrape nk pandai. Senang kalo ikut travel,tau2 dh sampi je kn. Xpyah pnt2 nk drive. Salah satu tempat yang harus g kalo ke singapore ni,xlain dan xbkn adalah......

Universal Studio

Universal studio adalah tempat yang harus anda g kalo anda dah sampi ke sigapore ni. Cewah ckp mcm la aku ni dh g kn. Aku xpnh g lg so aku xtau nk gambarkn mcamane keadaan kat dalam tu. Kalo aku dh g nt insyaallah aku akn bgtau mcmane perasaan & gambaraya kat dalammnye ye..hihihi. Tp dr ape yg aku dgr dr kwn2,tmpt ni best. So nt kalo aku dh merase masuk kat dlm tu br aku akn tau n bgtau ye...


3. Sarawak



Ni la lg satu negeri yg aku teringin sgt nk pergi. Kuching sarawak. Dh berkali-kali dh ajk hsband pergi,tp buat xtau je. Bl dh terlepas tiket flight yg offer baru beria je nk g. Geram sungguh ati aku. Sj nk sakitkn ati la tu. Ada yg kata sabah lagi ok dari sarawak. Tp aku pun xtau nk ckp sbb dua2 negeri tu pun aku xpnh pergi lagi. Salah satu tempat yang aku nk oergi du kuching ni adalah:

 Pasar Serikin

Pasar serikin ni dgr kata brgnye murah2. Mungkin sbb bdekatan dgn Indonesia. Pasar ni kalo xsilap bukak pd hari sabtu. Tapi ramai juga yg suggest kn kalo nk pergi pasar ni kena pergi awal pagi sbb kalo dh pkul 11 atau pkul 12 tu cuaca sangat panas. Bila dh panas tu rasenye amat2 la xssuai bg sesiapa yang bawa anak kecil. Mau meragam agknye. So dnasihatkn pada yg ada ank kecil tu dtg la awl2 pg ye. Kalau blh,dtg awl sblm gerai2 tu bkk hahaha. Bak kate Allahyarham Ta Sri P.Ramlee 'sebelum subuh sy sampai' hahahaa.



Sarawak Cultural Village

Sarawak cultural village atau dalam bahasa melayu ye Rumah Budaya Sarawak. Teringin jugak nk masuk tp mahal sgt la tiket nk masuk ke tempat ni. Dr cete kawan2 yg pnh g,kalo ada kad pelajar blh dpt murah utk masuk ke dlm ni. Blh x kalo nk pinjam kad pelajar org lain...hihihi. Tp ada jgk cete yg  xsdap ddgar dr kwn2 yg pnh g ke tempat ni. Ape cete tu xpyh la kot kat cni. Kang terbantut plk pada sape2 yg excited nk g kn.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan