Selasa, 18 Februari 2014

~Anak berhenti menyusu~

Alhamdullilah anak saya fazriel genap umur 2 tahun berhenti menyusu. Senang sangat nak berhenti kan dia dari menyusu. Genap usia dia 2 tahun, saya dah cuba nak berhentikan dia slow-slow. Pada awalnya saya menyusukan dia sekali sehari. Itu pun masa dia nak tido je. Time siang saya banyak bagi dia air masak, air susu dutch lady atau pun solivite. Bila dia kurang menyusu, time siang memang susah dia nak tido. Selera makan pun kurang. Tp lepas je magrib dia akan merengek nak tido. Time tu je la saya akan menyusukan dia. Tido la dia sampai pagi esoknye...

Hari kedua saya cuba cara lain. Saya letakkan sirap pada *** saya. Bila dia nak menyusu dia tengok merah je terus dia tak jadi nak menyusu. Alhamdulillah percubaan kali kedua berjaya sebab dia tak menyusu langsung.

Masuk hari yang ketiga, pagi-pagi lagi dia nak menyusu. So saya cari ikhtiar lain dengan menggantikan sirap dengan nescafe. Pada mulanya dia takut. Tapi agaknya sebab nak jugak susu, terus dia hisap. Disebabkan nescafe tu pahit, terus dia tak menyusu. Dia mintak ais kosong pada saya.

Macamtu la hari yang seterusnya, bila dia nak menyusu cepat-cepat saya letakkan serbuk nescafe. Bila dia nampak terus tak jadi. Lepas dua minggu dia dah tak menyusu, saya cuba bagi dia menyusu balik. Dia tak nak langsung. Siap buat muka geli lagi. Alhamdulillah saya rasa senang sangat nak berhentikan dia menyusu. Terima kasih Allah kerana memudahkan.

Mula2 dulu selalu fikir macamana la nanti cara nak berhentikan ariel dari menyusu. Alhandulillah sekarang saya berjaya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan