Selasa, 25 Februari 2014

~Pasport tak ada nama bapa~

Relax...relax...jangan gelabah. Mahu hati tak gelabah bila pihak travel col bagitau yang visa anak untuk pergi umrah tak boleh nak buat. Masa tinggal sebulan je lagi. Tak kan aku nak tinggalkan anak aku kat sini kot.

Tak tenang ati bila fikir. So pihak travel beritahu suruh aku pergi balik imegresen untuk buat surat pengesahan. Dalam kepala aku macamane la aku nak buat sebab pasport tu ada di Ipoh sedangkan aku ada di JB. So aku mintak tolong ibu dan adik lelaki aku buat kan. Harap-harap pihak imegresen tu boleh terima.

So ibu dan adik lelaki aku pergi la imegresen dengan menaiki motor sebab nak cepat sampai. Cuz kat UTC Ipoh tu susah nak cari tempat parking. Nak dijadikan cerita pihak imegresen sana tak boleh nak buatkan cuz xde ibu/bapa kandung datang sekali. Ya Allah...dugaan,dugaan. Ibu aku dah merayu-rayu kat sana mintak tolong, adik aku cakap. Tapi tak boleh jugak. So ibu aku amik keputusan tuk pos pasport anak aku tu dengan menggunakan pos laju. Selamat pejabat pos ada dalam satu banggunan jugak.

Tapi belum selesai lagi sebab sampi je kat motor, helmet ibu dan adik aku hilang. Ya Allah kesian kat diorang. Aku dah tak boleh duduk diam. Tak tahu la sapa yang pandai sangat nak curi helmet ni. Tunggu je la balasan dari Allah nanti akibat perbuatan ko tu. So ibu dan adik aku amik keputusan beli helmet lain. Selamat la semuanya ada jual dekat-dekat situ je. Dugaan betul....

2 hari amik masa untuk pasport anak aku sampi di JB. Dapat je pasport tu aku terus pergi ke Jabatan Imegresen Setia Tropika. Aku pergi berdua je dengan anak aku sebab suami aku keje. Dalam hati tawakal je drive pergi tempat tu. Sebab tak pernah lagi drive jauh-jauh kat JB ni. Selamat la anak aku diam.

Sampai sana kena tunggu pukul 2ptg pulak sebab time aku pergi tu time rehat. So aku tunggu je la. Sampi je pukul satu aku terus je pergi. Alhamdulillah nombor aku yang pertama. Sekejap je urusanya. Pihak imegresen mintak pasport anak dan surat beranak anak je. Pastu settle. Dah settle aku terus je keluar dan pergi ke pejabat pos pulak.

Sampai ke pejabat pos aku beli sampul prabayar je n done....!!!Aku terus pos ke address travel tu.

Fuhhh.....baru boleh tarik nafas. Kalo tak hati rasa xsenang duduk je. Ya Allah harap-harap pasport tu sampi dengan selamat ke tempatnya dan proses visa anak aku dipermudahkan. Amin..Amin...Amin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan